Veelgestelde vragen
1. Wat gaat er gebeuren met de minicontainers in gemeente Dronten?
In het grootste deel van de gemeente worden de huidige minicontainers voor GFT, PBD en papier (en restafval in het buitengebied) vervangen door nieuwe containers. In sommige delen van de gemeente zijn nog niet zo lang geleden al nieuwe containers uitgezet. Deze containers worden niet geruild maar krijgen wel een chip.
In de brief, die u voor 2 september 2022 ontvangt of inmiddels hebt ontvangen, leggen we uit of de containers in uw woonwijk geruild of gechipt worden. In beide situaties kunt u voor één of meer afvalsoorten wel een container met een ander volume (maat) aanvragen. Hoe dat werkt staat ook in de brief. Heeft u na het lezen van die brief nog vragen? Kijk dan op www.containerkeuzedronten.nl of bel onze helpdesk via 085 – 020 3740 (op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur)
2. Waarom worden de containers vervangen?
De meeste containers zijn afgeschreven en aan vervanging toe. De gemeente ontvangt veel aanvragen voor vervanging van kapotte containers. Bovendien merken we dat de papiercontainers te klein vinden, daarom hebben de nieuwe papiercontainers standaard een groter volume.
3. Ik heb geen brief ontvangen over het omruilen of chippen van de minicontainers?
Heeft u voor 2 september 2022 geen brief ontvangen? Bel dan met onze helpdesk via 085 – 020 3740 (op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur). Dit is het telefoonnummer van het bedrijf dat in opdracht van de gemeente Dronten de containers omruilt of chipt. Zij kunnen u verder helpen.
4. Waarom krijgen mijn (nieuwe) containers een chip?
Alle minicontainers voor huishoudelijk afval in de gemeente Dronten krijgen een chip. De chip bevat een uniek nummer dat wordt geregistreerd bij uw adres. Dit doen wij om u beter van dienst te kunnen zijn, illegale containers tegen te gaan en de voorraad beter te kunnen beheren. Ook kunnen we zo de routes optimaliseren en u gericht informatie geven over het scheiden van afval. Wilt u meer weten over de registratie van deze gegevens kijk dan op het privacyreglement op de website van de Gemeente Dronten https://www.dronten.nl/direct-regelen/afval/omwisselen-minicontainers/
5. Ga ik per containerlediging of per kilo betalen?
Nee. De afvalstoffenheffing in de gemeente Dronten bestaat uit een vast bedrag per jaar. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen één en meerpersoonshuishoudens. Dat bedrag wordt jaarlijks door de gemeente vastgesteld en bekendgemaakt voor het begin van het nieuwe jaar.
Het bedrag blijft gelijk, ongeacht welk volume containers u kiest voor de verschillende afvalsoorten.
6. Hoe kan ik een kleinere container aanvragen?
Voor 23 september 2022 kunt u éénmalig kosteloos aangeven dat u in plaats van een container van 240 liter, een container van 180 liter wil ontvangen. Daarna kan dit pas weer na 1 januari 2023. Vanaf 1 januari 2023 zijn hier kosten aan verbonden: €40 per containerwissel.
7. Kan ik ook een 120 liter of 140 liter minicontainer krijgen?
Nee, we bieden alleen de optie van 240 liter of 180 liter. Onze inzamelvoertuigen zijn ingericht op deze volumes.
8. Wat gebeurt er als ik dit jaar nieuwe of andere containers nodig heb? Bijvoorbeeld omdat er eentje kapot is of omdat ik verhuis naar een woning met containers die te groot of juist te klein zijn?
Dan zorgen we uiteraard dat u geholpen wordt. U kunt dan nieuwe containers aanvragen via onze helpdesk, 085 – 020 3740 (op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur).
9. Ik heb meerdere containers voor één afvalsoort. Blijft dat mogelijk en wat gaat dat kosten?
Elk huishouden krijgt maximaal één container per afvalsoort. Als u op dit moment extra containers heeft, worden deze voor 1 januari 2023 ingenomen. In de brief die u hierover in het najaar ontvangt, leest u hoe dit werkt. Na 1 januari 2023 kunt u maximaal 1 container per afvalsoort laten leegmaken. Er gelden uitzonderingen. Inwoners in het buitengebied mogen over 2 minicontainers voor papier beschikken. Dit komt doordat we minder vaak papier ophalen in het buitengebied. Ook huishouders met 6 of meer personen kunnen een extra PBD en voor het buitengebied restafvalcontainer aanvragen. Maakt u gebruik van een extra PBD of restafval container op basis van de samenstelling van uw huishouden, neem dan contact op met de telefonische helpdesk: 085 – 020 3740 (op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur). Zij helpen u verder.
10. Hoe vaak worden mijn containers straks nog geleegd?
Uw containers worden net zo vaak geleegd als nu het geval is. De afval inzamelroutes veranderen niet. De inzameldagen per afvalsoort vindt u op www.mijnafvalwijzer.nl
11. Ik wil niet voor iedere afvalsoort een container. Mag dat?
Nee, dat mag niet. Deze minicontainers horen bij uw adres en zijn en blijven eigendom van de gemeente. Zo stimuleren we het scheiden van afval en hergebruik van grondstoffen.
12. Wanneer krijg ik mijn nieuwe containers?
Het chippen en ruilen van gekozen minicontainers doen we tussen oktober en december 2022. Voordat dit in uw wijk gebeurt, ontvangt u een brief. Daarin staat hoe het chippen en omruilen werkt en wanneer we bij uw adres langskomen. Voor het chippen en omruilen hoeft u niet thuis te blijven.
13. Ik maak gebruik van de bijzondere regeling voor luiers en/of medicinaal afval. Blijft deze bestaan na 1 januari 2023?
De bijzondere regeling blijft bestaan. Uw adres is bij ons bekend. De container hoeft niet omgeruild te worden, maar krijgt wel een chip.
Dit doen wij op een moment dat uw container geleegd wordt. Na het chippen heeft de container een nieuwe witte sticker van 10x6 cm aan de linker zijkant.
Op de sticker staat uw adres, de containergegevens en een barcode.
14. Ik heb nu al een container van 180 liter. Mag ik deze houden?
Alle inwoners van de gemeente Dronten krijgen standaard een container van 240 liter. Ook als u op dit moment al een container van 180 liter hebt. Als u straks ook dit formaat wil ontvangen, vragen wij u dit online aan ons door te geven. Hierover heeft u voor 2 september 2022 een brief gekregen. U kunt ook bellen met onze helpdesk: 085 – 020 3740.(op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur). Zij helpen u verder.
15. Ik heb een bedrijf. Krijg ik ook nieuwe containers?
Nee, u krijgt geen nieuwe containers. De gemeente zamelt geen afval bij bedrijven in. Als u nu over containers beschikt en deze worden geleegd door de gemeente, dan worden deze ingenomen. Wij verzoeken u een contract af te sluiten met een commerciële inzamelaar voor het afvoeren van uw bedrijfsafval.
16. Wat gebeurt er met de oude containers die worden ingenomen?
Het bedrijf dat onze containers levert, neemt de oude containers mee terug. De oude containers worden gebruikt als grondstof voor nieuwe containers.
B Chip- en omruilronde na 23 september 2022
17. Ik heb geen brief ontvangen met instructies voor het chippen / omruilen van de containers.
Het chippen en omruilen van de containers vindt plaats in de maanden oktober tot en met december 2022. Ongeveer twee weken voordat uw adres aan de beurt is, ontvangt u een brief over het chippen of omruilen. Als u geen brief hebt ontvangen en u ziet in de wijk dat de omruilactie plaats vindt, vragen wij u onze telefonische helpdesk te bellen: 085-020 3740. Dit kan op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.
18. Ik wil toch nog een ander containervolume aanvragen. Kan dat?
Helaas. Dit kan na 23 september niet meer kosteloos. Pas na 1 januari 2023 kunt u via www.dronten.nl de gewenste omruiling aanvragen. De kosten bedragen €40,00 per omruiling.
19. Ik gebruik extra containers. Deze wil ik inleveren. Kan dat?
Als u op dit moment extra containers heeft, worden deze voor 1 januari 2023 ingenomen. In de brief die u hierover voor 25 november 2022 ontvangt, leest u hoe dit werkt. Na 1 januari kunt u maximaal 1 container per afvalsoort laten leegmaken.
20. Het aantal stickers bij de brief die ik heb ontvangen klopt niet met het aantal containers dat ik gebruik?
Is dit het geval? Meld u zich dan direct bij onze telefonische helpdesk: 085-020 3740 op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. Wij bekijken samen met u welke containers omgeruild of gechipt dienen te worden. Meldt u zich niet tijdig, dan worden containers niet gechipt of geruild en kunnen deze na 1 januari 2023 niet meer geleegd worden.
21. Mijn containers zijn niet gechipt of geruild op de datum die op de stickers staat. Wat moet ik doen?
Laat de containers ook de volgende werkdag buiten staan. Zijn de containers dan nog niet gechipt of geruild? Neem dan contact op via onze telefonische helpdesk: 085-020 3740 op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.
22. Eén van mijn containers is ingenomen tijdens het chippen / omruilen. Wat moet ik doen?
Waarschijnlijk had u meer dan één container in gebruik per afvalsoort. Extra containers worden ingenomen. Hoe dit werkt staat in de brief die u ontvangt of inmiddels hebt ontvangen over het chippen en/of omruilen van uw containers.
23. Ik wil mijn huidige container houden voor andere doeleinden. Mag dat?
U mag uw huidige container niet houden voor andere doeleinden. Containers worden ingenomen en dienen als grondstof voor nieuwe containers.
24. Ik ben de brief met stickers kwijt? Wat moet ik doen?
Meld u zich direct bij onze telefonische helpdesk: 085-020 3740 op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. Wij zorgen ervoor dat u een setje nieuwe stickers ontvangt voor het chippen of omruilen van uw containers.
25. Mijn containers moeten gechipt of geruild worden. Maar de containers zijn niet leeg.
Containers die alleen gechipt worden hoeven niet leeg te zijn. Wilt u containers ruilen? Dan is het wél belangrijk dat ze leeg zijn. Anders worden deze niet geruild. Haal de container(s) zelf leeg en doe uw afval na de omruiling in de nieuwe container.
26. Mijn container is geruild, maar ik heb de verkeerde maat ontvangen. Wat moet ik doen?
Wij vragen u zich te melden bij onze telefonische helpdesk: 085 – 020 3740 (op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur). Zij helpen u verder.
27. Hoe kan ik zien of mijn container gechipt is?
Na het chippen heeft de container een nieuwe witte sticker van 10x6 cm aan de linker zijkant. Op de sticker staat uw adres, de containergegevens en een barcode.
28. Een van mijn nieuwe containers is stuk. Kan ik een nieuwe krijgen?
Wat vervelend dat uw nieuwe container stuk is. Wij vragen u om dit te melden bij telefonische helpdesk: 085 – 020 3740 (op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur). Zij helpen u verder.
29. Ik ben met vakantie tijdens de omruilperiode? Wat moet ik doen?
Bent u op vakantie in de periode dat uw containers omgeruild of gechipt worden? Dan vragen wij u een afspraak te maken met uw buren of familie dat ze uw containers aanbieden in de omruilperiode.
30. Mijn containers worden gereinigd door een erkend bedrijf en zijn voorzien van een sticker. Wat moet ik doen?
Wij adviseren u om contact op te nemen met uw containerreiniger om te melden dat u nieuwe stickers nodig heeft vanwege de containerwissel.
31. Ik heb korte tijd geleden nieuwe containers ontvangen, waarom worden deze toch ingenomen?
Uw container wordt ingenomen om hem te voorzien van een nieuwe deksel en chip. Deze containers worden hergebruikt.
32. Waar kan ik de nieuwe minicontainers bekijken?
Benieuwd naar het formaat en de nieuwe deksels van de nieuwe minicontainers? Ze zijn van 8 september tot en met 23 september 2022 tijdens kantooruren te bekijken. Dit is in de hal van het Huis van de gemeente Dronten (De Rede 1) en in de hal van de gemeentewerf (De Reest 3) in Dronten. Daarnaast staan er ook voorbeeldcontainers in de bibliotheken van Swifterbant en Biddinghuizen, tijdens de reguliere openingstijden.
33. Waar/hoe kan ik het volume van mijn minicontainer zien?
U kunt het volume van uw huidige (240L) container zien op de bovenkant van het deksel, of rechtsvoor, boven op de rand van de romp. Bij de 180L minicontainers staat dit binnenin het deksel (links boven) en ook rechtsvoor op de rand van de romp. Over het algemeen zijn de papiercontainers in de Gemeente Dronten 180L.
34. Wij wonen in het buitengebied en hebben nu 2 restafval containers. Kunnen we die behouden?
Inwoners in het buitengebied hebben recht op 2 papiercontainers en verder 1 container voor PBD, 1 container voor GFT en 1 container voor restafval. Een uitzondering vormt gezinnen met 6 personen of meer, zij kunnen over 2 restafval containers beschikken.